Blois

29 mei 2022 - Blois, Frankrijk

Het kasteel van Blois is in verschillende periodes gebouwd. Gotiek, Renaisance en Neo klassieke tijd. Het oudste gedeelte van het kasteel stamt uit de dertiende eeuw. Uit deze periode stamt nog een toren, de Tour du Foix, en het hoekgebouw waar de Salle des Etats zich bevindt. In deze magnifieke zaal kwam in de zestiende eeuw de Staten Generaal bijeen en is met zijn arcaden en spitsbogen nog steeds zeer indrukwekkend en geldt als één van de hoogtepunten van de profane gotiek in Frankrijk.

De buitenkant is zeer imposant en de zalen waar we door heen lopen zijn allemaal prachtig. De binnenplaats is prachtig bewerkt. Ook hier kunnen we weer op eigen gelegenheid het kasteel doorlopen.

Voor het kasteel is een groot plein waar we lunchen. Tegenover het kasteel staat Maison de Magie. Tijdens onze lunch komt er opeens beweging in het gebouw. Om 12 uur verschijnen er allemaal gouden draken. Erg leuk.

Op weg naar de kathedraal komen we door allerlei smalle steegjes. De kathedraal de Saint Louis. Het is een 17e eeuwse constructie van een gotische kerk die in 1678 bijna geheel werd verwoest door een storm.

In de middag willen we Cheverny aan de buitenkant zien, want 1 kasteel op een dag is wel genoeg. Echter er staan lange wachtrijen en keren terug naar het hotel.

's Avonds gaan we heerlijk raclette eten.