Loiredal

28 mei 2022 - Chambord, Frankrijk

Gisteren aan het eind van de middag kwamen we aan in ons hotel in Orleans. Het enige hotel dat nog te boeken was. Het was de bedoeling om te starten in Blois, maar helaas was het Hemelvaart weekend en alles volgeboekt. Wij hadden ook 1 a 2 dagen van tevoren geboekt omdat wij eigenlijk naar Wenen zouden vliegen. Wij besloten echter om de geboekte tickets maar te laten voor wat ze zijn vanwege de enorme drukte op Schiphol.

Ik heb een aantal kastelen uitgezocht waarvan Chambord vandaag op het programma staat. Als we aan komen rijden zien we dat vrijwel het hele kasteel helaas in de stijgers staat. Chambord is het grootste kasteel in de Loire streek, geesteskind van Frans I. Het was oorspronkelijk een jachtslot, maar in 1519 werd het omgebouwd tot Chambord. Hoogstwaarschijnlijk is het gebaseerd op een ontwerp van Leonardo Da Vinci. Lodewijk de XIV voltooide het uit 440 kamers bestaande bouwwerk in 1685.

Het is vroeg dus de drukte valt mee. Er zijn wachtrijen en kunnen op eigen gelegenheid het kasteel doorlopen. Het kasteel is gebouwd rondom een grote trap en heeft diverse torens. Het is een doolhof om de aangegeven route te volgen en al die torens waren ook erg verwarrend.

We sluiten de dag af met een originele Franse fondue.